Egna energibars

Hejhej!
Kom nyss hem från gymmet, femte gången detta året, och eftersom det bara är den elfte så tycker jag det är rätt så bra jobbat, haha!
När man går direkt till gymmet från skolan så brukar man ofta vara hungrig och trött, och ibland händer det att man köper en energibar för att orka prestera. Då kom jag på förut att man måste ju kunna göra egna sådana bars istället för att köpa en för 20 spänn, så därför satte jag mig och leta upp lite recept nu, och hittade bland annat detta:

Ingredienser:
20 st

1 dl valnötter

2 dl fiberhavregryn

2 dl solrosfrön

0,5 dl pumpafrön

1 dl russin

1 dl torkade aprikoser

1 dl linfrö, krossade

0,5 dl fruktjuice, valfri

3 st äggvitor

200 gram mörk choklad

Tillagning:
1.Hacka nötterna och blanda dem med de övriga torra ingredienserna.
2. Häll över juicen och rör om. Separera äggvitorna från gulorna och
vispa äggvitorna lätt.
3. Blanda i äggvitan och rör om ordentligt.
4. Tryck ut smeten i två avlånga brödformar.
5. Grädda i 125 grader i ca 25 minuter.
6. Låt kakorna svalna helt innan du skär dem i bitar.
7. Doppa bitarna ev i smält choklad eller ringla lite över.

 

Detta ska jag ta och prova någon dag, kanske byter ut någon indgrediens efter smak. Måste ju dessutom vara mycket nyttigare än köpta, har hört att många utav dom som finns i affären innehåller transfetter vilket ju inte alls är bra! Receptet hittade jag här!

Nu ska jag träna lite på min yogamatta, sen ska jag hoppa in i duschen!
// Johanna


Kommentarer
Postat av: Hanna

hihi, hurtig-bulle! :)

2011-01-11 @ 21:53:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0